Výsledky 1. kola

 

Správné odpovědi:

1. Jedná se o cukrovar v Dobrovici (skutečně se jedná o tvar jednotného čísla rodu ženského!) (1 bod), založen byl roku 1831 (1 bod) knížetem Anselmem Thurn-Taxisem (1 bod), stavbu řídil inženýr Karl Weinrich (1 bod)

2. Vnitřní mobiliář dobrovického zámku, kde byl cukrovar zřízen (1 bod), byl dílem převezen na zámek v Loučeni (sídlo spojeného velkostatku Dobrovice-Loučeň), dílem rozdán (1 bod), vzácné kazetové stropy byly (s největší pravděpodobností) roku 1866 darovány hraběnce Marii z Valdštejna a byly uloženy na zámku v Bělé pod Bezdězem (2 body), jeden ze stropů (z Libušiny síně) byl roku 1872 instalován na zámku v Mnichově Hradišti (1 bod), druhý (z Taneční síně) byl roku 1931 osazen v zasedací síni radnice v Dobrovici (1 bod) a zbylé dva (stropy z Kamenné síně a z Vévodské síně) byly v 50. letech převezeny na zámek Švihov, z nichž první byl osazen, druhý je uložen v depozitáři (lze nalézt též chybnou informaci, že čtvrtý ze stropů  je stále uložen v Bělé) (2 body).

3. Řepné cukrovarnictví souvisí s napoleonskými válkami a kontinentální blokádou, čímž byl narušen dovoz třtinového cukru z kolonií v Karibském moři. Jako náhražka začaly být prováděny experimenty s cukrovou řepou (2 body). Cukr nahrazoval rovněž tradiční sladidla, především med (1 bod).

4. Roku 1870 vznikl ještě cukrovar ve Vlkavě (Čachovicích) (2 body) v sousedství právě budovaného nádraží na železnici z Kolína přes Nymburk do Mladé Boleslavi (kníže Thurn-Taxis byl jedním z nejvýznamnějších akcionářů společnosti, která trať budovala) (1 bod). V Dobrovici existovala i rafinerie, vlkavský cukrovar byl pouze surovárnou, která produkovala surový cukr, jenž ještě musel projít rafinací (2 body). – Cukrovar v Dolním Cetně, který se občas rovněž objevoval v odpovědích, vznikl jako rolnický družstevní cukrovar, jehož podílníky byli statkáři z okolí, mj. i Rudolf Thurn-Taxis, velkostatkář z Velkých Všelis, který však nepocházel z hlavní knížecí rodové linie vlastnící panství Dobrovice-Loučeň.

5. Jedná se o fotbal, s nímž se Erich Thurn-Taxis seznámil během studií na univerzitě v Cambridgi (1 bod). Po návratu z Britských ostrovů roku 1889 sestavil s pomocí trojice Angličanů zaměstnaných v knížecích službách tým (1 bod). První veřejný zápas (nepočítaje tréninková utkání) tým odehrál 18. 4. 1893 (1 bod) v Praze na Císařské louce (1 bod) proti družstvu pražských Němců Regatta Prag (1 bod) a prohrál 0:5 (1 bod).

  

Maximálně bylo možno získat 26 bodů.

 

 

Poznámka:

Výsledková listina je uspořádána podle počtu dosažených bodů, při shodě bodů jsou jména seřazena podle abecedy. Hvězdičky u jmen označují první tři nejrychlejší soutěžící a současně počet bonusových bodů.

1. Josef Müller*** 5. O 21 bodů